یزدفردا: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد که شایستگی‌های ویژه هر دانش‌آموز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش یزدفردا: حجت‌الاسلام علی لطیفی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها اظهار کرد: در اسناد تحولی، مجموعه‌ای از تکالیف تحولی داریم که ناظر به برنامه درسی است.

وی با اشاره به چرخش از کتاب‌محوری به برنامه‌محوری بیان کرد: موظفیم علاوه بر کتاب درسی، برنامه‌ریزی درسی نیز به مدارس ارائه دهیم. گذار از انحصار در کتاب به تنوع‌بخشی منابع آموزشی از دیگر موارد است که باید منابع آموزشی متنوعی را در اختیار مدارس قرار دهیم.

وی به مناسب‌سازی حجم کتاب و زمان‌بندی آموزش اشاره کرد و گفت: حجم و مطالب کتاب‌های درسی و زمان اختصاص داده شده به آموزش باید با توجه به توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان تنظیم شود.

لطیفی بر توجه به نیازها، ویژگی‌های رشدی و ملاحظات ذاتی تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس نیازها، ویژگی‌های رشدی و ملاحظات ذاتی دانش‌آموزان صورت گیرد.

وی ادامه داد: حاکمیت رویکرد تربیتی و چرخش از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری بدین صورت است که تربیت باید محور اصلی فعالیت‌های آموزشی قرار گیرد. همچنین در یکپارچه‌سازی تربیت، تمام ابعاد تربیتی دانش‌آموزان باید به صورت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد. در مشارکت‌پذیری نیز زمینه‌های مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند یادگیری فراهم شود.

لطیفی بر توجه به شایستگی‌های خاص دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: شایستگی‌های ویژه هر دانش‌آموز باید مورد توجه و پرورش قرار گیرد. تأکید بر دانش‌های فعال و خلاق بدین معنا که آموزش باید به سمت دانش‌های فعال و خلاق سوق داده شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: اگر بخواهیم همین موارد را عملی کنیم، نقطه شروع برای این تغییر و تحول چیست؟ اسناد و محتوا‌های خوبی داریم، اما در مدرسه هنگام تحقق آنها با چالش‌های متعددی رو‌به‌رو می‌شویم. این چالش‌ها دلایل گوناگونی دارند؛ بخشی مربوط به مسائل انسانی و بخشی دیگر در مسائل دیگر نهفته است، اما معتقدیم بخشی از این مشکلات نیز در خود برنامه درسی وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه در مدرسه فقط کلاس و کتاب داریم و بعضی از فعالیت‌ها معمولاً به حاشیه رانده شده و جدی گرفته نمی‌شوند. یکپارچگی بین فعالیت‌ها و برنامه‌های درسی کلاسی کمتر است و عوامل مدرسه صرفاً مجری کتاب درسی هستند. ما اغلب به این مهم توجه نمی‌کنیم که یک چارچوب کلی ارائه دهیم و به عوامل، معلمان و مدیران نقش انطباق‌گری بدهیم تا آنها بتوانند در آن چارچوب، آنچه را که متناسب با شرایط خودشان است، اجرا کنند.

معاون وزیر ادامه داد: معلم به افق ذهنی برنامه‌ریزان دسترسی ندارد و شکاف عمیقی بین فهم معلم از برنامه درسی و فهم برنامه‌ریزان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش و بخش‌های مختلف ستاد وجود دارد. این فهم مشترک بسیار مهم است.

وی با اشاره به برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، اظهار کرد: باید به صورت شفاف و واضح به مدرسه اعلام کنیم که برای کلیت آنچه در مدرسه اتفاق می‌افتد، چه انتظاراتی در زمینه برنامه درسی، در مسائل آموزشی و مسائل تربیتی داریم، باید دست مدارس را از لحاظ کمی و کیفی با مواد آموزشی لازم برای اجرای چارچوب برنامه درسی بر اساس اقتضائات خودشان پر کنیم.

لطیفی در ادامه گفت: برنامه درسی ملی در سطح مدرسه یک چارچوب است که توسط سازمان با مشارکت دیگر بخش‌ها و مجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش تدوین می‌شود و ناظر به کلیت فعالیت‌های تربیتی داخل مدرسه است، نه فقط کلاس درس.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: شایستگی‌های ویژه هر دانش‌آموز مورد توجه قرار گیرد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان به شیوه‌نامه سفارش کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: بر اساس این شیوه‌نامه که در اسفند ماه ارسال شده است، فرایند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. این فرایند باید به موقع انجام شود تا در آغاز سال تحصیلی با چالشی رو‌به‌رو نشویم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا